QUIQLITEX LED

Latarka patrolowa typu “Hands Free”.

Sprawdź...

# VERBAL JUDO, SZTUKA „TAKTYCZNEJ” KOMUNIKACJI. CZ.2

VERBAL JUDO, SZTUKA „TAKTYCZNEJ” KOMUNIKACJI. CZ.2

Cz 2/4.

Kiedy znamy już podstawy taktycznej komunikacji, przejdźmy do celów do osiągnięcia, których powinniśmy dążyć podejmując czynności wobec innych osób. W tej części, omówione zostaną również słowa – klucze, które będą używane, aby zwiększyć skuteczność komunikatu.

Jaki jest cel taktycznej komunikacji?

Amerykanie uwielbiają używanie akronimów, jednym z nich jest akronim G.V.C, który rozwija się jako: Generating Voluntary Compliance, Cooperation, Collaboration. Tłumacząc na język polski, celem policjanta jest:

S.D.K 

  • Spowodowanie
  • Dobrowolnej
  • Karności, Kooperacji, Kolaboracji

Karność – poprzez to słowo należy rozumieć zastosowanie się do poleceń. 

Na karność wpływ ma:

  • Ton głosu
  • Mimika twarzy
  • Mowa ciała

Kooperacja – należy przez to rozumieć współdziałanie.

Wpływ na nią ma:

  • Słowa jakich użyjemy na początku interwencji.
  • Zamiast rozkazywać pytaj, dorośli nie lubią, kiedy ktoś im rozkazuje i nawet podświadomie będą stawiać opór.
  • Otwarta i profesjonalna mowa ciała – nikt nie chce podjąć współpracy z kimś kogo mowa ciała wskazuje, że nie chce tej współpracy.

Kolaboracja – należy przez to rozumieć aktywną współpracę i osiągnięcie wspólnych korzyści.

Wpływa na nią ma:

  • Motywacja – musimy przedstawić za oraz przeciw współpracy z nami
  • Zaoferowanie pomocy – musimy wykazać chęć pomocy
  • Otwartość na inny punkt widzenia 

Aby osiągnąć cele kryjące się za akronimem S.D.K (ang. G.V.C) opracowano kolejny akronim, mający ułatwić zapamiętanie a mianowicie L.E.A.P.S – Listen, Emphatize, Ask, Paraphaze, Summarize. W języku polskim można to tłumaczyć jako zasadę 5P

Zasada 5P

  1.  Posłuchaj
  2. Przytaknij
  3. Pytaj
  4. Powtórz
  5. Podsumuj  
  • Posłuchaj – Wysłuchanie kogoś nie jest czymś co przychodzi nam naturalnie. Słuchanie nie jest antagonizmem mówienia, antagonizmem mówienia jest przerywanie komuś. Należy przestrzegać następujących zasad aktywnego słuchania: Bądź otwartym i tolerancyjnym na inne światopoglądy. Staraj się wcielić w rozmówcę i spojrzeć na sytuację z jego punktu widzenia. Staraj wyłapać fakty i przydatne informacje z wypowiedzi rozmówcy.
  • Przytaknij – Nie musisz zgadzać się z rozmówcą, wystarczy, że spróbujemy zrozumieć sytuację w jakiej się znajduje. Staraj się okazać, że chcesz pomóc, często samo wyrażenie zainteresowania spowoduje, że uczestnik interwencji podejmie współpracę. Jeżeli istnieje taka możliwość to spróbuj na tym etapie pokazać korzyści wynikające z współpracy.
  • Pytaj – Ten etap zaczynamy od klasycznych 7 pytań kryminalistyki: kto? co? gdzie? jak? kiedy? w jaki sposób? dlaczego? To powoduje, że rozmówca może wybrać odpowiedź i poczuć kontrolę. Następnie pytamy o opinię na interesujący na temat. „Jak Pan myśli, w jaki sposób mogło do tego dojść?”, to pytanie jest bardzo pomocne, bo pozwala poznać czyjś punkt widzenia. Pytania zamknięte TAK/NIE, takie pytania są bardzo przydatne, ale ich zbyt duża ilość może zrazić rozmówcę. Pytania „czy to prawda, że?”, przejście od początku do takich pytań może urazić rozmówcę, który odbierze to jako wkładanie słów w jego usta, dlatego powinniśmy je zostawić na koniec. 
  • Powtórz – Jeżeli uda Ci się znaleźć problem jaki trapi rozmówcę powtórz go starając się delikatnie zmienić słowa. 
  • „Nie ma Pan prawa żądać ode mnie dokumentów!”
  • „Rozumiem, uważa Pan, że nie mam podstaw do legitymowania”

Nawet jeżeli nie rozumiemy albo nie interesuje nas problem rozmówcy to powtarzamy go co sprawi, że poczuje się lepiej i zwiększą się szanse na pozytywne zakończenie interwencji.

  • Podsumuj – Na tym etapie działamy krótko i zwięźle, informujemy o dalszych czynnościach, prawach itd. 

Deflektor? A co to znaczy?

Komunikacja taktyczna to nic innego jak sztuka walki, jednak w tym przypadku zamiast siły używa się słów. Słowa są potężnym środkiem, potrafią zranić, ale potrafią też dać pełną kontrolę nad przeciwnikiem. Zanim rozpocznie się naukę ciosów należy umieć się przed nimi bronić. Co będzie najlepszą obroną? Blokowanie ciosów? Nie, najlepszą formą obrony jest unik – pozwolenie przeciwnikowi na utratę równowagi i wystawienie na nasz cios. Istnieją słowa, dzięki którym odbijemy od siebie całą energię jaka jest zawarta w słowach i jednocześnie zaskoczymy adwersarza. Nazywamy je deflektorami. 

Zalety używania deflektorów.

  • Sprawią, że poczujemy się lepiej, bo to my kontrolujemy sytuację.
  • Używając tych słów jesteśmy profesjonalni. Patrząc z boku interwencja nie wygląda jak kłótnia policjanta z obywatelem. Chronimy nasz wizerunek. 
  • Tworzą pancerz odbijający różne nieprzyjemne słowa, które mogły by urazić nasze Ego.  
  • Dają nam przewagę nad oponentem, wytrącają go z rytmu i odbierają pewność siebie.

Przykłady:

Wyobraźmy sobie taką sytuację, zwykłe legitymowanie związane z wykroczeniem. 

  • Dzień dobry, posterunkowy Jan Kowalski, policja Kraków, spożywanie alkoholu w        tym miejscu jest wykroczeniem, czy mogę zobaczyć Pana dowód osobisty?
  • Jakie wykroczenie?! Ja znam swoje prawa wieśniaku, ile Ty masz lat, żeby mówić mi co mam robić, bandytów łapcie a nie mnie gestapo!
  • Doceniam, ale potrzebuję Pana dowód osobisty.

Cała taktyka polega na użyciu słowa deflektora, który odbije złą energię emanującą z adwersarza i pokaże mu że nie robi na nas wrażenia to co mówi, jesteśmy profesjonalistami, chcemy dowód osobisty a nie kłócić się na ulicy. Po użyciu słowa stosujemy przecinek „ale” i powtarzamy to czego oczekujemy od rozmówcy.

Przykłady:

  • Doceniam, ale potrzebuję Pana prawo jazdy.
  • Rozumiem, ale potrzebuje Pana dowód osobisty.
  • Zgadzam się, ale proszę, żeby Pan wyjął ręce z kieszeni.
  • Celna uwaga, ale proszę stanąć w tym miejscu.
  • Bez wyjątku, ale proszę się odsunąć.
  • Przyjąłem, ale proszę odłożyć butelkę. 

To słowo nie ma być logiczne ani gramatycznie spójne, im bardziej zaskoczy adwersarza, spowoduje chwilowe „spalenie styków” tym lepiej, na tym to polega.

Przecinek – czyli jak przerwać czyjś monolog.

Często w naszej służbie zdarza się sytuacja, gdy rozmowa z drugą osobą staje się niemożliwa, ta osoba nie dopuszcza nas do głosu, krzyczy i powtarza bez przerwy to samo. Mieliście tak, że ktoś krzyczy i powtarza, że ma swoje prawa, wy krzyczycie, że ma wykonać polecenie i nawzajem krzyczycie i nic z tego nie wynika? W takiej sytuacji należy użyć właśnie słów – przecinków połączonych z deflektorami.  

Przykłady:

Typowa interwencja OPP, legitymowanie uczestnika zgromadzenia, dookoła kamery i milion domorosłych adwokatów.

  • Dzień dobry, posterunkowy Jan Kowalski, jest Pan uczestnikiem zgr….
  • Ja znam swoje prawa! Wy nie macie prawa! Proszę mnie zostawić w spokoju! Ja znam swoje prawa! Proszę mnie nie dotykać!
  • Łoooooł, doceniam ale jest Pan uczestnikiem zgromadzenia, proszę o Pana dowód os
  • Jakim prawem! Nie macie podstaw prawnych! Jaka podstawa! Nie podam danych! Ja znam swoje prawa!
  • Stop, chwila, rozumiem, podstawą legitymowania jest art 15 ust 1 pkt 1 ustawy o policji, ale proszę mnie posłuchać, potrzebuje Pana dowód osobisty, czy mogę go zobaczyć? Jeżeli Pan go nie ma to proszę podać mi swoje imię i nazwisko, muszę potwierdzić Pana tożsamość, ponieważ jest Pan na miejscu zgromadzenia, to wszystko. 

Te słowa również nie mają być logiczne, mają być przecinkami, przeciąć swoim brzmieniem natłok słów adwersarza i dopuścić nas do głosu, zaraz po przecinku robimy unik, dajemy sobie czas na dokończenie tego co chcemy powiedzieć.

Przykłady:

  • Łooooł (Whoa)
  • Stop
  • Posłuchaj mnie (używamy neutralny ton głosu, nie ze złością)
  • Chwila
  • Hej
  • Hola

Takich słów przecinków istnieją tysiące, muszą to być słowa czy odgłosy które wyróżniają się z hałasu a jednocześnie nie są negatywne i niekulturalne jak na przykład „Eeee!”, wszystko zależy od wyobraźni.

Kiedy podejmujemy jakąkolwiek czynność mamy w tym jakiś cel, kiedy poznaliśmy cel Verbal Judo nasze czynności werbalne przestają być tylko bezsensownym powtarzaniem nauczonych na pamięć formułek, ale stają się częścią taktyki interwencji, równie ważną co zachowanie trójkąta bezpieczeństwa czy bezpieczne ustawienie radiowozu w trakcie kontroli drogowej. Aby uskutecznić osiągnięcie celów stworzono algorytm 5P oraz opracowano deflekory oraz przecinki. Znając te podstawy, możemy przejść do następnej części, gdzie omówione zostanie podstawowe przeprowadzenie interwencji oraz przeprowadzenie interwencji „Hardstyle”.